Jediná původně soukromá úzkorozchodná trať v Sasku byla roku 1890 postavena z iniciativy podnikatelů v Ojvíně a Johnsdorfu. Navazovala na státní trať na dnes polském území na pravém břehu Nisy. Dodnes výrazně zvyšuje turistický potenciál oblasti Žitavských hor.
Hlavní obrázek místa
Lokomotiva 99-758 na nástupišti úzkorozchodné dráhy v Žitavě
© Ivan Grisa 07/2011
Dráha začíná na přednádražním prostranství u stanice Zittau Hauptbahnhof (tratě Liberec - Hrádek nad Nisou - Zittau - Rybniště, Zittau - Löbau - Dresden a Zittau - Görlitz - Cottbus). Parkování v prostoru je zpoplatněno sazbou 1 euro/den. Bezplatné parkování je možné u stanic Zittau Süd (jižní okraj centra města) i Bertsdorf, parkování v Ojvíně a Johnsdorfu je částečně zpoplatněno. Pro jízdu na trati platí síťová jízdenka LIBNET+, kterou lze zároveň použít i na tratích v široké přilehlé oblasti Trojzemí. Zejména v letním období funguje na trati řada akčních nabídek, spojených i s návštěvou hradního areálu v Ojvíně (viz kontakt). Ve stanicích Bertsdorf a Kurort Oybin najdeme musejní exposice o dějinách dráhy, ve stanicích Zittau Hbf., Bertsdorf, Kurort Oybin a Kurort Johnsdorf je možnost občerstvení a nákupu upomínkových a informačních předmětů.
Ivan Grisa, 4.7. 2011
historie

Úzkorozchodná dráha Žitava - Ojvín - Johnsdorf

První dráhou na rozchodu 750 mm v Žitavě byla od roku 1884 státní trať do tehdejšího Markersdorfu (po roce 1945 Markocice, východní část Reichenau, dnes Bogatynie v polském záboru na pravém břehu Nisy). Saská vláda odmítala věřit v ekonomickou návratnost stavby obdobných tratí do Žitavských hor (Zittauer Gebirge), proto se iniciativy chopila skupina soukromých investorů. Do 25. 11. 1890 zajistili vybudování tratě, která u viaduktu trati Žitava - Liberec navazovala na markersdorfskou dráhu, objela po jižním obvodu centrum města a po dosažení úpatí kopců se ve stanici Bertsdorf rozdělila na dva krátké koncové úseky do Ojvína (Kurort Oybin) a Johnsdorfu. Jediná soukromým kapitálem financovaná saská "úzkokolejka" byla od počátku provozována státními drahami a využívala tak společné provozní zázemí u žitavského hlavního nádraží s tratí do Markersdorfu. Vybudování trati se ukázalo záhy jako velké ekonomické vítězství: počty lázeňských hostů…  číst dále

Ivan Grisa, dle Preuss - Preuss: Schmalspubahnen in Sachsen, Transpress 1983, 4.7. 2011

Německo,

Místa v okolí

 Oybin
 Horský kostel
 Kelchsteine
 Žitava
 Karlsfried
 Tkalcovský kostel
 městské lázně
 Rolandova kašna
 městské opevnění
 radnice
 staré gymnasium
 Jánský kostel
 Krompach
 Krompach
 kašna Samaritánky
 solnice/konírna
 Johanneum
 vodárna
 kostel sv. Kříže
 Mariánský kostel
 kostel Panny Marie
 ZOO Zittau
 Starý Falkenburk
 kaple
 Winterstein
 kostel Pokoje
 Zámecký vrch
 Hrádek nad Nisou
 Varnsdorf
 evangelický kostel
 Grabštejn
 kostel sv. Barbory
 Milštejn
 Lemberk
 Bredovský letohrádek
 Palmův dvůr
 Bílé kameny
 Rousínovský hrádek
 boží muka
 Pachtovský zámeček
 kaple sv. Volfganga
 sloup sv. Salvátora
 Hrádek-Burgsberg
 městské opevnění
 Nový Falkenburk
 socha Panny Marie
 kostel sv. Pankráce
 Scholzeho mlýn
 Tolštejn
 fara
 Dutý kámen
 Křížová hora
 Velký Valtinov
 Raimund
 Skála smrti
 Jedlová
 kostel sv. Mikuláše
 Velký Valtinov
 Tlustec
 Světlík
 smírčí kříž
 mariánský sloup
 Klíč
 Kamzičí studánka
 fara
 kamenný most
 morový sloup
 Rumburk
 kostel sv. Kryštofa
 kaple Piety
 kaple
 chudobinec
 sklářské muzeum
 radnice
 Sloup
 kostel sv. Kateřiny
 kostel sv. Maxmiliána
 kaplička na Hřebence
 Berkovský zámeček
 Na Stráži
 kostel sv. Jiří
 Sloup
 lesní divadlo
 Cikánské údolí
Kontaktní informace
Sächsisch-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft mbH
Bahnhofstrasse 41
02763 Zittau
Tel: 03583 540 540
http://www.soeg-zittau.de/
Základní informace místa
ID místa: 10291
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 22.11.2011
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další podobné

Články

Zapomenutá Halič a skryté klenoty Dušana Jurkoviče

Cestování

Halič je území s dlouhou a značně komplikovanou historií. Nečekanou stopu v tomto kraji zanechal československý architekt, rodem ze slovenské Myjavy, Dušan Jurkovič (1868 – 1947). Jeho jméno máme spojené s pohádkovými chaloupkami Libušín a Maměnka na Pustevnách a dalšími domy inspirovanými lidovou architekturou. To, že je autorem tří desítek vojenských hřbitovů na polsko–slovenském pomezí není až tak známo.

Než se budete radovat z nové kuchyně, je potřeba se některých věcí vyvarovat

Ostatní

Stěhujete se do nového bytu? Plánujete novou kuchyň a těšíte se až v ní poprvé uvaříte? Máme pro Vás několik tipů na co si dát pozor při jejím plánování a realizaci, aby nová kuchyň nebyla zklamáním.

Na skok k Panence do Skoků - díl první: zrození legendy

Historie

Rčení „panenko skákavá“ pravděpodobně zná většina z nás. Nemnozí ovšem vědí, že souvisí se zaniklou vesnicí nad Žlutickou přehradou a s uctívání mariánského obrazu, který je považován za zázračný.

Jak se topilo na hradech?

Reklamní sdělení

Ať už si to uvědomujeme či nikoliv, žijeme v době, která nám díky pokroku a novým technologiím nabízí plnou kontrolou nad chodem domácnosti. V teplých letních měsících spoléháme na klimatizovanou teplotu vzduchu a před zimou se chráníme například regulací ohřevu vody v radiátorech.

Procházka zimním Štramberkem protáhne tělo a pohladí duši

Cestování

Štramberk je v mnoha ohledech jedinečné město. Jeho mohutná kamenná věž, vyhlížející už pěkných pár století daleko do kraje, má dar vábení. Nelze ji jenom tak uniknout. Jakmile jednou její volání vyslyšíte, lapne vás a už nepustí. Propadnete kouzlu tohoto města, jemuž se ne nadarmo říká Moravský Betlém.

Krásné odpoledne s procházkou a bruslením ve Veltrusském parku

Cestování

Pokud hledáte neopakovatelnou volnočasovou aktivitu na půlden, můžete si zaskočit zabruslit do parku ve Veltrusích. Na umělém kanále Mlýnského potoka je možné kromě bruslení trénovat hokej případně se po místních pláních proběhnout na běžkách.

reklama