most, zaniklý, volně přístupno, Ústecký kraj, Děčín
Poslední klasický řetězový most postavený na území Čech spojoval v letech 1853–1933 tehdy samostatná města Děčín a Podmokly. Představoval největší konstrukci svého druhu v zemi. Zachovaly se oba pilíře, které dnes nesou ocelový Tyršův most.
Nejníže položený most přes Labe v Čechách. Mezi Děčínem a Prostředním Žlebem ho roku 1874 postavila společnost Rakouské severozápadní dráhy. Výjimečně zachovalá konstrukce několikanásobných příhradových nosníků, použitá vzhledem k extrémní šikmosti mostu.
Kamenný tříobloukový silniční most, pochází ze 16. století a je nazýván U Lutriána. Je položen na staré zemské stezce spojující Čechy s Moravou a překonává rozvětvená ramena říčky Šlapánky.
most, zachovalý, volně přístupno, Hl.m.Praha, Praha 8-Libeň
Památkově chráněný klenutý betonový mostek z roku 1896, údajně první stavba tohoto druhu v Čechách. Projektován byl ing. Antonínem Losem, vystavěn za 35 dní. Bez větších oprav slouží dodnes.
most, zachovalý, volně přístupno, Plzeňský kraj, Manětín
První zmínka o mostě přes Střelu v Rabštejně pochází z roku 1340. Dnešní objekt snad obsahuje některé původní prvky, dva hlavní oblouky jsou však ze 16. století. Za 1. republiky byl nově vydlážděn, velká oprava v roce 1993 zachovala původní vzhled.
most, zachovalý, volně přístupno, Ústecký kraj, Litoměřice
Most přes Labe v Litoměřicích existuje nejméně od 14. století. Po řadě dřevěných a polodřevěných objektů ničených povodněmi byl v letech 1857–59 postaven most litinový, nahrazený roku 1910 současným ocelovým objektem na kamenných pilířích.
most, zachovalý, volně přístupno, Ústecký kraj, Markvartice
Kamenný jednoobloukový most přes potok Bystrá. Podle nápisu, vytesaného do návodního klenáku, pochází z roku 1746, nelze vyloučit existenci staršího předchůdce. V roce 2008 opraven a vybaven novým zábradlím.
most, zachovalý, volně přístupno, Liberecký kraj, Horní Police
Most zřízený při stavbě císařské silnice z Děčína do České Lípy roku 1843. Po roce 1945 chátral, poškozen při sovětské okupaci v srpnu 1968. Provisorně opraven, vedle postaven nový železobetonový. Kamenný měl být zbořen, 1992 opraven, dnes pěší korso.
most, chátrající, volně přístupno, Jihomoravský kraj
Postaven v letech 1868–1870 jako součást stavby železnice z Vídně do Brna. Byl prvním celoželezným mostem v Rakousku-Uhersku. Pro podobnost mezi viaduktem a Eiffelovkou byl nazýván též „Eiffelův most“. Dodnes se dochovalo jen jeho torzo.
Dálniční most přes údolí Želivky u Píště, stavěn od r.1939, stavba přerušena v roce 1942 a obnovena po osvobození. V roce 1951 byl stavba opět přerušena. Dostavěn pod novým dálničním mostem v 70. letech 20. stol.
most, zřícenina, volně přístupno, Ústecký kraj, Nechranice
Nejvýraznější pozůstatek první zrušené parostrojní železnice na území dnešní ČR. Úsek Žabokliky - Březno byl v provozu necelých 6 let: 8. 8. 1873 – 1. 7. 1879. Byl zrušen pro nerentabilnost provozu a geologickou nestabilitu svahů nad Ohří.
most, zachovalý, volně přístupno, Ústecký kraj, Žatec
Ocelová oblouková nýtovaná konstrukce na opěrách z pískovcových kvádrů nahradila roku 1896 řetězový most z let 1826–7. Po velké opravě roku 2001 převádí přes Ohři místní dopravu do oblasti nádraží Žatec západ.
Most postaven s prodloužením hlavní trati Buštěhradské dráhy do Chebu (1870). Aby mohly být obě ocelové konstrukce stejně dlouhé odtesána levobřežní skála. Při elektrisaci trati (2005) byla na původní spodní stavbu osazena nová nosná spřažená konstrukce.
most, zachovalý, volně přístupno, Ústecký kraj, Doksany
Betonový obloukový most přes hlavní řečiště Ohře u severozápadního okraje zahrady kláštera (zámku) na silnici III. třídy mezi Doksany a Brozany. Postaven roku 1928, dochován včetně dobových kandelábrů.
most, zachovalý, volně přístupno, Polsko, dolnośląskie
Kamenný gotický most vybudován v l. 1281 (či 1286) až 1390. Jeho (dnes zbořené) brány sloužily jako součást městského opevnění. Stojí na něm šest barokních plastik různého stáří.