most, zachovalý, volně přístupno, Středočeský kraj, Brandýs nad Labem
Jeden z nejvýznamnějších dochovaných mostů předbělohorského období v Čechách. Kamenný most z let 1600 – 1604 je dílem italského stavitele Ettora de Vaccani.
most, zaniklý, volně přístupno, Olomoucký kraj, Prostějov
Most přes říčku Hloučelu v Prostějově na Olomoucké ulici z roku 1870, postavený na starších základech. V roce 2007 byl nahrazen novým železobetonovým mostem. Socha sv. Jana z Nepomuku přemístěna na pravý břeh.
most, zachovalý, volně přístupno, Moravskoslezský kraj, Karviná-Darkov
Železobetonový obloukový 56 m dlouhý most přes řeku Olši z roku 1925, který se nachází proti hlavní lázeňské budově v Darkově, prošel v letech 2003–2004 rozsáhlou rekonstrukcí.
most, zachovalý, volně přístupno, Ústecký kraj, Rumburk
Barokní trojpolový most přes Mandavu na bývalé hlavní silnici do českého vnitrozemí (Pražská) se dvěma sochami, datovanými 1759. Pro odlehčení byla vybudována rovnoběžná lávka pro pěší. Most prošel nedávno rekonstrukcí.
most, zachovalý, volně přístupno, Jihočeský kraj, Lenora
Krytý dřevěný most s kamennými pilíři, který pod Lenorou sloužil k zachycování plaveného dřeva, jeho evidenci a následné další expedici po Vltavě do vnitrozemí. Dnes možnost pěšího přechodu, rybaření a koupání.
most, zachovalý, volně přístupno, Ústecký kraj, Ústí nad Labem
Most otevřený dne 9. srpna 1936 je dodnes nejvýznamnějším objektem tohoto druhu na území města. Smělá konstrukce horních oblouků, která nese výrazně vyklenutou mostovku, se stala symbolem používaným často ke zkratkovitému popisu celého Ústí.
most, chátrající, volně přístupno, Ústecký kraj, Ústí nad Labem
Železniční most přes Labe v Ústí nad Labem vznikl jako náhrada původního kombinovaného mostu z roku 1874. Přes řeku převádí dvojkolejnou trať a lávku pro pěší.
Kamenný silniční most z druhé poloviny 16. století, vystavěn ve stylu pozdní gotiky na místě staršího mostu zničeného povodní. Na mostě je barokní sousoší M. J. Brokofa, představující české patrony – sv. Víta, sv. Václava a sv. Jana Nepomuckého.
most - kostel, chrám, zachovalý, volně přístupno, Hl.m.Praha, Praha 1-Staré Město
Betonový Mánesův most přes Vltavu byl vybudován v letech 1911-1916 a nahradil železnou Rudolfovu lávku pro pěší. Svůj název nese bez přerušení od r. 1920. Vede od Rudolfina ke stanici metra A Malostranská na Klárově.
most, zachovalý, volně přístupno, Ústecký kraj, Děčín
Řetězový most císařovny Alžběty z let 1853–56 byl po požáru mostovky r. 1916 obnoven, pro nízkou únosnost byla r. 1933 řetězová konstrukce nahrazena (s využitím stávajících pilířů) obloukovým ocelovým mostem. Generální oprava v l. 1996–97. Od postavení nového mostu r. 1985 slouží místnímu provozu.
most, zachovalý, volně přístupno, Ústecký kraj, Děčín
Jediná na původním místě zachovaná konstrukce řetězového mostu na území ČR z let 1829-1831 o délce téměř 30 metrů. V jejím sousedství tunýlek v zámecké skále z let 1808-1810, usnadňující přístup z centra města do zrekonstruované jižní zahrady pod zámkem.
Smíšená konstrukce železničního mostu přes Labe, Ploučnici (příhradové konstrukce na kamenných pilířích) a přilehlé inundační území (kamenné obloukové klenby). Most postaven r. 1867, konstrukce nad Ploučnicí vyměněna r. 2006, konstrukce nad Labem r. 1895, 1976, poslední výměna je v plánu na r. 2013.
Kamenný renesanční můstek z r. 1561 přes Jílovský potok s extrémně vysokou klenbou (kvůli průchodu dřeva při plavení) a dochovanou čedičovou dlažbou. Mostek je dlouhý 18 metrů, široký 4 metry, nad hladinou potoka se klene ve výšce 6,7 metru, převýšení oblouku ve středu činí 1,5 metru.