Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/hrady/https/funkce_titl_search.php on line 72 Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/hrady/https/funkce_titl_search.php on line 74 Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/hrady/https/funkce_titl_search.php on line 76 Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/hrady/https/funkce_titl_search.php on line 76 a technické památky k objevení, neváhejte vyrazit do přírody
Klíčové slovo
Hledání podle klíčového slova.

Počáteční písmeno
Země
Typ místa
Stav místa
Přístupnost místa
Služby spojené s místem

a technické památky k objevení, neváhejte vyrazit do přírody

Nastaven filtr
Zrušit filtr
technická památka
Nechtěli jste spíše vypsat seznam všech mostů?
Nalezeno celkem záznamů, 2 / 0 stran, vyhledáno za 0.16 sec
Bartolomějská šachta
312.0 m. n.m.
technická památka, zřícenina, nepřístupno, Česká republika, Pardubický kraj, Lukavice, Lukavice
Povrchový pozůstatek jednoho z mnoha někdejších důlních děl v Lukavici sloužících k těžbě pyritu, pravděpodobně již od konce 16. století. Dnes nepřístupno.
Bašťanské železárny a hutě Baška
technická památka, chátrající, není známo, Česká republika, Moravskoslezský kraj
Bývalé železárny a hutě v Bašce. První hamr začíná pracovat r.1723 za Pražmů. V r.1806 za Habsburků postavena první vysoká pec. Po vybudování košicko-bohumínské dráhy klesá jejich význam. R.1909 výroba zaniká. Od r.1923 areál přebudován na cihelnu.
Baťův kanál Veselí nad Moravou
technická památka, zachovalý, volně přístupno, Česká republika, Jihomoravský kraj
Baťův kanál byl vybudován v l. 1935–1938 jako nová dopravní trasa spojující Otrokovice (býv. Baťov) a Rohatec. Je dlouhý 50 km, celkem je na něm 14 plavebních komor a výškový rozdíl je 18 m. Zčásti vede korytem řeky Moravy. Nákladní lodě byly taženy motorovými remorkéry, koňskými potahy či traktory.
Baťův mrakodrap správní budova č. 21
230.0 m. n.m.
technická památka, zachovalý, přístupno příležitostně, Česká republika, Zlínský kraj, Zlín, Zlín
Unikátní stavba šestnáctipodlažní administrativní budovy Baťových závodů je 77,5 metru vysoká a byla tak před 2. sv. válkou nejvyšší budovou tehdejšího Československa. Autorem stavby z r. 1938 je Vladimír Karfík.
Bedřichův klaus Fridrichův klaus, Friedrich Klause, Bedřichův klaus, Bedřichova nádrž, Bedřichův splav
technická památka, zachovalý, volně přístupno, Česká republika, Moravskoslezský kraj, Bílá, Bílá
Vodní nádrž (klaus) pro regulaci vody na splavování dříví na říčce Bílá. Postavena na přelomu 50. a 60. let 19. stol. Pojmenována podle ol. arcibiskupa Bedřicha z Fürstenberku. R.1958 poničena povodní. Stejně tak v r.1996 a 1997. V r.2005 obnovena.
bělidlo a úpravna Josef Munk a synové Papírna
320.0 m. n.m.
technická památka, přestavěno, nepřístupno, Česká republika, Moravskoslezský kraj, Frýdek, Frýdek
Nejstarší textilní podnik na zpracování, úpravu a bělení sukna ve Frýdku-Místku. Vystavěn na místě starší vodní papírny v r. 1832 židovským podnikatelem Josefem Munkem. V 50. a v 90. letech 19. stol. rozšiřován a modernizován. Po lokálním požáru v r. 1912 stará úpravna přestavěna do dnešní podoby.
benediktinský pivovar
technická památka, zachovalý, přístupno příležitostně, Česká republika, Královéhradecký kraj, Olivětín, Olivětín
První zmínky o broumovském klášterním pivovaru pocházejí ze 16. století. Původně byl umístěn přímo v klášteře. Po několika požárech v 17. století byl v l. 1712–14 přenesen na místo, kde stojí a vyrábí pivo dodnes.
Berlova vápenka Třemošnice-Závratec
290.0 m. n.m.
technická památka, zachovalý, přístupno v návštěvních hodinách, Česká republika, Pardubický kraj, Závratec, Závratec
Berlova vápenka v Závratci u Třemošnice představuje jedinečně zachovanou památku na počátky průmyslové výroby vápna pod Železnými horami. Fungovala v letech 1880 - 1960, od roku 2010 expozice dějin vápenictví.
Blatenský příkop Boží Dar - Horní Blatná
950.0 m. n.m.
technická památka, zachovalý, volně přístupno, Česká republika, Karlovarský kraj, Horní Blatná, Horní Blatná
Blatenský příkop vznikl jako přívod vody z božídarských rašelinišť pro pohon hamrů na zpracování rud barevných kovů. Stavbu zahájil r. 1540 Šimon Lenk. Dílo o délce 12 km bylo opraveno r. 1929, znovu v letech 1995-2001. Podél něj vede naučná stezka s 23 zastaveními.
Blato klaus – Mohyla
technická památka, zřícenina, volně přístupno, Česká republika, Moravskoslezský kraj, Čeladná, Čeladná
Bývalá vodní nádrž pro zadržování vody k plavení dříví pro čeladenské a frýdlantské železárny. Založena na počátku 19. století. Hráz, vystavěná v nejužším místě soutěsky, je protržená a klaus tak skoro bez vody.
Brána času
362.0 m. n.m.
technická památka, zachovalý, volně přístupno, Česká republika, Pardubický kraj, Moravská Třebová, Moravská Třebová
Brána času, dílo Markéty Veselé. Dokončena v květnu 2013. Jedná se o sled několika zdí s oblouky. Prostor brány tvoří časová osa významných dat v historii města. Brána postavena z 11 železobetonových prefabrikovaných desek tloušťky 15 cm o rozměrech 5,3 x 5,3 m.
brzdový kámen - psí packa - čuba
technická památka, zachovalý, volně přístupno, Česká republika, Jihočeský kraj, Radčice, Radčice
Historická dopravní značka, spíše návěstí pro vozky, které je informovalo o potřebě zmírnit rychlost použitím ruční brzdy, se zachovala u Radčic (dnes součást Vodňan). Postavena zřejmě v 19. století.
Buková hora Velké Stínky
683.0 m. n.m.
technická památka, zachovalý, nepřístupno, Česká republika, Ústecký kraj, Verneřice, Verneřice
Původní vysílač na Bukové hoře byl postavený v letech 1960 až 1962. Kvůli požáru v roce 1965 byl odstřelen. Nový vysílač byl postaven v roce 1967. Patří k nejvyšším vysílačům u nás a je nejvyšší betonovou stavbou v Česku. Měří 225 metrů.
Bülowův pramen
192.0 m. n.m.
technická památka, zachovalý, volně přístupno, Česká republika, Středočeský kraj, Poděbrady, Poděbrady
Pramen nalezl a určil proutkař baron Bülow v listopadu 1904. Nachází se na nádvoří zámku. Vyvrtán v hloubce 95,7 m. Utěsněn roku 1955. Nad pramenem pamětní deska barona Bülow.
Buškův hamr
technická památka, zachovalý, přístupno v návštěvních hodinách, Česká republika, Jihočeský kraj, Trhové Sviny, Trhové Sviny
Hamr založený v roce 1780, byl v provozu do roku 1950. Rekonstrukce proběhla v letech 1990–95. Je stále funkční technickou památkou, podle provozovatelů jsou v celé ČR už pouze tři a tento je navíc největší a nejdéle v provozu.
| |