Jako součást terezínské pevnosti bylo v letech 1780–92 postaveno pevnostní město. Opevnění provedené podle francouzské školy v Meziéres se s výjimkou dvou bran a dvou průrazů dochovalo v původním stavu.
Hlavní obrázek místa
Pevnost Terezín - letecký snímek severozápadní části hlavní pevnosti
velká budova dole uprostřed vyplňuje bastion IV, uprostřed snímku je bastion V a vpravo nahoře polovina bastionu VI. Bastion V je obklopen raveliny XVIII (vlevo) a XIX (vpravo se silnicí na Litoměřice) propojenými kontrgardou
© Radovan Smokoň 08/2006
Graficke pismenko Velká pevnost tvoří západní část Terezína. Prochází jí silnice II/608 (bývalá pražsko-teplická silnice), v ulicích a na náměstí lze bezplatně parkovat. Přes Terezín projíždí řada autobusových linek včetně dálkových z Prahy do Litoměřic, Teplic a Ústí n. L. Nejbližší železniční stanice Bohušovice nad Ohří je asi 2 km jižně (staví zde i rychlíky Praha - Děčín). Přes Terezínskou kotlinu je možné celkem příjemně dojít i do nedalekých Litoměřic.
Ivan Grisa, 21.2. 2010

    historie

    Velká pevnost v Terezíně
    Císař Josef II. rozhodl ještě za života své matky Marie Teresie o stavbě pevnosti, která měla bránit pruským vpádům do Čech labským údolím. Pro pevnost bylo zvoleno místo na Ohři nad jejím ústím do Labe. Pevnosti musely ustoupit obce Travčice a Německé (dnes Nové) Kopisty, které byly přesunuty z původních poloh do nových, mimo předpolí hradeb. Stavba začala na jaře 1780, základní kámen byl slavnostně položen 10. 10. 1780 samotným císařem.

    Ivan Grisa, dle Turistická mapa Terezín – panorama, Město Terezín 2006, 21.2. 2010

    Tutistické mapy

    Než vyrazíte, nezapomeňte si přibalit dobrou mapu.

    Shocart turistické 1:50 000

    Turistické mapy Shocart 1:50 000.

    Cykloturistické mapy, Kartografie

    Mapy v měřítku 1:70 000, ve formátu 105x220mm
    pevnost, bunkr
    zachovalý
    volně přístupno
    Česká republika
    Ústecký kraj
     Litoměřice  (LT)
    Terezín