Pozůstatek komplexu elektrárny a provozního zázemí tramvajového provozu pražské obce se nachází v severní části Holešovic. Elektrárna postupně budovaná od roku 1898 sloužila v období 1928–82 jako teplárna.
Hlavní obrázek místa
Zbylá část kotelny a strojovny od jihu
© Ivan Grisa 02/2010

Ústřední elektrická stanice královského hlavního města Prahy, holešovická Centrála

Graficke pismenko Počátky elektrárenské výroby na území dnešní Prahy sahají do roku 1884. Po několika spíše pokusných objektech se pražská obec rozhodla postavit na tehdejší dobu velkou elektrárnu na severním okraji Holešovic. Areál, jehož výstavba začala roku 1898, zároveň sloužil jako zázemí vznikajícího provozu elektrické tramvaje (vozovna a ústřední dílny). Elektrárenská výroba se postupně rozšiřovala a technologicky rozvíjela, od roku 1928 se odpadní teplo využívalo k vytápění cizích objektů. Elektrárna se tak změnila v jednu z prvních tepláren na našem území. Tramvajové zázemí postupně přecházelo do jiných objektů (dílny 1914 do Rustonky, vozovna 1939 do Kobylis), objekt ...
Ivan Grisa, dle H. Hlušičková a kol.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, III. díl, Libri 2003, 6.2. 2010

    Tutistické mapy

    Než vyrazíte, nezapomeňte si přibalit dobrou mapu.

    Turistické mapy KČT 1:50 000

    Edice KLUBU ČESKÝCH TURISTŮ, zpracoval vojenský kartografický ústav Harmanec

    Cykloturistické mapy, Kartografie

    Mapy v měřítku 1:70 000, ve formátu 105x220mm
    technická památka
    chátrající
    nepřístupno
    Česká republika
    Hl.m.Praha
     Hl.m.Praha  (AB)
    Praha 7-Holešovice