zrušená trať Ostravice - Bílá

Ostravice, Staré Hamry, Bílá, přehrada Šance

Zrušená železniční trať Ostravice - Bílá

Graficke pismenko Po železniční trati Bílá - Ostravice v Beskydech jezdily 57 let vlakové spoje, které pokračovaly až do Frýdlantu nad Ostravicí. Původní trať postavila stavební firma A. Samohrda a její provoz byl zahájen v roce 1908. Určena byla pro svoz dřeva z beskydských lesů a občasnou osobní dopravu. Postupem času ale houstl počet přepravených lidí, kteří stále častěji vyhledávali rekreaci v Beskydech. Počet spojů ve 30 letech dosáhl k šesti motorovým vlakům denně.

 
Graficke pismenko V roce 1945 byla třináctikilometrová trať zestátněna. Provoz ale pokračoval a zvyšoval se i počet cestujících. Podle autora knihy Zrušené železniční tratě v Čechách na Moravě a ve Slezsku přepravila trať v roce 1964 700 tisíc cestujících. Turisté mohli tehdy vystoupit na šesti nádražích a zastávkách, do současnosti se dochovalo pouze nádraží v obci Bílá, které je v soukromých rukou. Železnice fungovala až do 11. ledna 1965. Těsně před zrušením jezdilo až 14 párů vlaků denně. Důvodem k zániku ale nebyl nezájem nebo málo cestujících, ale stavba vodní nádrže Šance. S posledním vlakem se toho času loučili nejen místní lidé, ale i turisté a milovníci železnice. Vlak vezl nápis Už je to tak, vezem do Bílé poslední vlak.
 
Graficke pismenko Pod vodou skončila většina trati, která vedla podél řeky Ostravice. Ušetřen byl dočasně úsek u Starých Hamrů kolem rozcestí Černá u soutoku Bílé a Černé Ostravice až do Bílé. Koleje vedly po levé břehu řeky Ostravice, až za rozcestím přejížděl vlak přes most na pravou stranu Bílé Ostravice. Jeden z mostních pilířů lze u silnice, v jejíchž místech trať vedla, spatřit dodnes. Vlaky končily na okraji Bílé, kde byla také výtopna.
 
Graficke pismenko Kromě nádraží v obci a části mostu nezůstaly po železnici téměř žádné stopy. Terénní náznaky po železničním tělese zůstaly například v Ostravici u místní části Ujmiska. Když půjdete lesem kolem řeky, povede vás cesta, po které parní lokomotivy ještě před 50 lety jezdily. Po cestě, která vás dovede až skoro do centra Ostravice, potkáte také zbytky dvou přemostění. Na nádraží v Ostravici pak starou trať připomíná kolej, jež ukazuje směr, jakým tehdy vyráželi naši předci na hory nebo za prací.

Text: historie
3.7. 2014 - Ondřej Kořínek. Zdroj: Zrušené železniční tratě v Čechách na Moravě a ve Slezsku, Miroslav Jelen

tianDe Praha

Zaniklá historická horská železnice spojující v letech 1911 až 1965 současnou obec Ostravici s beskydskými horskými oblastmi Starých Hamer a Bílé. Původním smyslem výstavby železniční tratě ve složitém horském terénu kolem údolí řeky Ostravice bylo usnadnění a zrychlení dopravy vytěženého dřeva ze v…
turistické - Jan P. Štěpánek
© Copyright 1995-2019 Hrady.cz (Jiří Čížek), ISSN 1803-0076
, RSS, Vaše oblíbená místa,
Zavřít reklamu