Starý silniční most v Kolíně

Graficke pismenko Původní most přes Labe, vzniklý nejpozději po založení středověkého města po polovině 13. století, byl zcela či převážně dřevěný. Často proto podléhal živelným pohromám všeho druhu. Roku 1879 byl postaven první "moderní" most: příhradová konstrukce na kamenných pilířích.

 
Graficke pismenko Konstrukce s nedostatečnou nosností i šířkou vozovky překážela o několik desetiletí později i projektu regulace Labe. Proto ji v letech 1924–27 nahradil železobetonový most, překonávající v dostatečné výšce i železniční trať Praha - Česká Třebová. Do objektu je integrován jez, vodní elektrárna a plavební komora, stavěné postupně v letech 1913–25. Architektonické ztvárnění celého díla bylo svěřeno Františku Roithovi, nese znaky tzv. národního slohu počátku 20. let 20. století.
 
Graficke pismenko Do 80. let 20. století byl most jediným silničním spojením Kolína a Zálabí, od postavení nového mostu (výše proti proudu) slouží převážně místní frekvenci.

Text: historie
12.2. 2009 - Ivan Grisa, dle Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, II. díl