Železniční stanice Děčín východ

Graficke pismenko Stanice vznikla ze dvou původně samostatných nádraží. První z nich (jižní) zřídila roku 1865 společnost České severní dráhy spolu s tratí Podmokly (dnes Děčín hlavní nádraží) - Benešov nad Ploučnicí - Rumburk. Její výpravní budova je provedena podle běžných projektových schémat společnosti. V 60. letech 20. století byla nevhodně "modernisována", což odstranila oprava z počátku 21. století, která jí vrátila přibližně původní vzhled.

 
Graficke pismenko Roku 1874 dosáhla Děčína trať Rakouské severozápadní dráhy Vídeň - Znojmo - Jihlava - Kolín - Lysá nad Labem - Děčín - Prostřední Žleb. Společnost zde zřídila hlavní pohraniční stanici s mimořádně náročně provedenou výpravní budovou v novorenesančním slohu dle projektu architekta Rudolfa Freye. Po roce 1945 postupně ustala mezinárodní osobní doprava na této trati, což vedlo ke ztrátě funkce většiny budovy. Z centrální haly se stala volejbalová hala, další representativní prostory jsou buď nevhodně využívány, nebo prakticky prázdné. Záměr umístit zde železniční oddělení Národního technického musea byl zamítnut, budova nadále chátrá.

Text: historie
28.6. 2008 - Ivan Grisa


Zavřít reklamu