Jezuitská kolej stavěna od r.1667 do pol.18.st. podle projektu D. Orsiho. Stavbu vedli C. Lurago a F. Caratti. Po zrušení řádu v r.1773 přeměněna na kasárny, později vojenský špitál, kadetní škola a do r. 1977 opět kasárna. Nyní v rekonstrukci.
Hlavní obrázek místa
Severní nádvoří koleje
© Ivan Grisa 03/2011
Graficke pismenko Mohutnou budovu Jezuitské koleje najdeme při cestě z centra města ke chrámu sv. Barbory.
Jinak v Kutné Hoře můžeme navštívit celou řadu architektonicky zajímavých objektů. Proto také byl historický střed města prohlášen městskou památkovou rezervací.
V městské části Sedlec najdeme první cisterciácký klášter v Čechách a zejména pak mohutný gotický chrám. Nedaleko můžeme navštívit bývalou hřbitovní kapli a v ní známou kostnici.
Pavel Vítek, 30.5. 2007

    turistické

    Objekt jezuitské koleje využívá dnes Galerie Středočeského kraje (GASK). Volně přístupné jsou během otevíracích hodin chodba v severní části přízemí, schodiště do prvního patra, zdejší kavárna a bývalý refektář. Vstoupit je možno středním portálem hlavního (východního) průčelí, vchodem u severní věže a z nádvoří (do prvního patra u refektáře). Vstupné se platí za prohlídku galerijních expozic (vstup možný celoročně), samostatné vstupenky platí

    Ivan Grisa, 26.3. 2011

    historie

    Jezuitská kolej byla stavěna od roku 1667 a stavba pokračovala až do poloviny 18.století. Autorem projektu byl významný stavitel jezuitských staveb Domenico Orsi. Stavbu vedli Carlo Lurago a Francesco Caratti. Jezuité přišli do Kutné Hory v roce 1626. Jejich úkol byl provést rekatolizaci utrakvistického města a jeho okolí. Jezuitský řád se také v té době zaměřoval na výchovu dětí a mládeže a právě k těmto účelům byla kolej vystavěna. Zrušení

    Pavel Vítek, 30.5. 2007
    Jižní věž koleje: zvonice chrámu sv. Barbory
    Jižní věž koleje slouží od 20. let 18. století jako zvonice sousedního chrámu sv. Barbory. Ze zaniklé dřevěné zvonice sem byly přeneseny zvony Barbora (spodní průměr 1120 mm, odlit roku 1536 Jiříkem Klabalem), Michal (1492 mm, odlit roku 1493) a Ludvík (1492 mm, odlit 1510). Dva větší zvony, které visí ve spodním patře zvonice, odlil zvonař Ondřej Ptáček. Věž má vzhledem ke svému určení zajímavou konstrukci: obvodové zdi nenesou zátěž zvonů, tu

    Ivan Grisa, dle H. Hlušičková a kol.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, II. díl, Libri 2002, 26.3. 2011

    popis

    Kolej je situována na impozantním místě v těsném sousedství chrámu sv. Barbory. Původně měla být celá monumentální stavba koncipovaná do půdorysu písmene E, ale současný půdorys ve tvaru písmene F je důsledkem nenaplnění původního záměru. Ve stylu jezuitské řehole je architektura koleje poměrně strohá. Jen průčelí připomíná raně barokní italské paláce. Nároží monumentální budovy jsou zvýrazněny mohutnými věžemi. Původní třetí středová věž musela

    Pavel Vítek, 30.5. 2007

    Tutistické mapy

    Než vyrazíte, nezapomeňte si přibalit dobrou mapu.

    Shocart turistické 1:50 000

    Turistické mapy Shocart 1:50 000.

    Cykloturistické mapy, Kartografie

    Mapy v měřítku 1:70 000, ve formátu 105x220mm

    Turistické mapy 1:50 000, Kartografie

    Nová edice přehledných turistických map 1:50 000 z Kartografie Praha.
    sakrální památky
    klášter
    zachovalý
    přístupno v návštěvních hodinách
    Česká republika
    Středočeský kraj
     Kutná Hora  (KH)
    Kutná Hora