turistické
Objekt jezuitské koleje využívá dnes Galerie Středočeského kraje (GASK). Volně přístupné jsou během otevíracích hodin chodba v severní části přízemí, schodiště do prvního patra, zdejší kavárna a bývalý refektář. Vstoupit je možno středním portálem hlavního (východního) průčelí, vchodem u severní věže a z nádvoří (do prvního patra u refektáře).
Vstupné se platí za prohlídku galerijních expozic (vstup možný celoročně), samostatné vstupenky platí
…číst dáleIvan Grisa, 26.3. 2011
historie
Jezuitská kolej byla stavěna od roku 1667 a stavba pokračovala až do poloviny 18.století. Autorem projektu byl významný stavitel jezuitských staveb Domenico Orsi. Stavbu vedli Carlo Lurago a Francesco Caratti. Jezuité přišli do Kutné Hory v roce 1626. Jejich úkol byl provést rekatolizaci utrakvistického města a jeho okolí. Jezuitský řád se také v té době zaměřoval na výchovu dětí a mládeže a právě k těmto účelům byla kolej vystavěna. Zrušení
…číst dálePavel Vítek, 30.5. 2007
Jižní věž koleje: zvonice chrámu sv. Barbory
Jižní věž koleje slouží od 20. let 18. století jako zvonice sousedního chrámu sv. Barbory. Ze zaniklé dřevěné zvonice sem byly přeneseny zvony Barbora (spodní průměr 1120 mm, odlit roku 1536 Jiříkem Klabalem), Michal (1492 mm, odlit roku 1493) a Ludvík (1492 mm, odlit 1510). Dva větší zvony, které visí ve spodním patře zvonice, odlil zvonař Ondřej Ptáček. Věž má vzhledem ke svému určení zajímavou konstrukci: obvodové zdi nenesou zátěž zvonů, tu
…číst dáleIvan Grisa, dle H. Hlušičková a kol.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, II. díl, Libri 2002, 26.3. 2011
popis
Kolej je situována na impozantním místě v těsném sousedství chrámu sv. Barbory. Původně měla být celá monumentální stavba koncipovaná do půdorysu písmene E, ale současný půdorys ve tvaru písmene F je důsledkem nenaplnění původního záměru. Ve stylu jezuitské řehole je architektura koleje poměrně strohá. Jen průčelí připomíná raně barokní italské paláce. Nároží monumentální budovy jsou zvýrazněny mohutnými věžemi. Původní třetí středová věž musela
…číst dálePavel Vítek, 30.5. 2007