Historie křižníku Caroline

Graficke pismenko Lehký křižník Caroline byl postaven v loděnicích Birkenhead (naproti Liverpoolu) v Anglii v roce 1914. Jeho výrobu zadalo britské námořnictvo, které v té době disponovalo 119 křižníky různých tříd. Dalších čtyřicet bylo objednáno. Do služby vstoupil v prosinci 1914. Prvním kapitánem byl Jindřich Ralph Crooke. Během První světové války brázdil vody Severního moře. Základnu měl ve Scapa Flow na severu Skotska. V červnu 1915 byl v suchém doku v  Newcastlu, kde bez úhony přečkal bombardování německých vzducholodí.

 
Graficke pismenko V květnu 1916 Němci konečně vytáhli svou zánovní flotilu do boje v Severním moři. Britská flotila vyplula ze Scapa Flow 30. května 1916. K námořní bitvě u Jutska došlo v noci z 31. května na 1. června. Německá flotila se dala během noci na ústup. Británie přišla o 14 lodí, Německo jich ztratilo 11. O život přišlo dohromady 9823 námořníků. Obě strany pak deklarovaly vítězství. Ztráty byly sice větší na straně Británie, ostrovní země si ale udržela své dominantní postavení v Severním moři. Německo se po zbytek války ke druhé námořní konfrontaci neodvážilo.
 
Graficke pismenko Křižník Caroline přitom o svou účast v bitvě málem přišel kvůli problému s kormidlem. V jednu chvíli zaujal pozici u bitevní lodě Lion, jejíž bok chránil před možným útokem lehkých torpédových lodí. Lion byl zasažen ale pokračoval v bitvě. Jiná loď která byla ve formaci za Caroline přišla o komín, další byla zasažena do trupu a musela bojiště opustit. Caroline přímý zásah nedostala. Německé lodě byly většinou mimo dosah děl kterými Caroline disponovala. Navečer ale několikrát vystřelila do vzdálenosti přes 8 km. Vypustila také dvě torpéda proti německé lodi Nassau, ale bez zásahu. Jedno německé torpédo těsně minulo její záď.
 
Graficke pismenko V únoru 1919 křižník nakrátko opustil vojenskou službu. Do té doby urazil 148000 km. V červnu 1919 byl vrácen do služby a poslán do Indického oceánu, kde sloužil do roku 1921. Doky v Bombaji ale nebyly schopné opravit jeho parní turbíny. V důsledku toho měl omezenou maximální rychlost. Na přelomu let 1921-1922 se musel vrátit do Anglie, kde dva roky nečinně zahálel.
 
Graficke pismenko Před sešrotováním jej zachránil sir Jakub Craig, premiér Severního Irska. Craig požádal britskou vládu o založení námořní rezervní síly RNVR (Royal Naval Volunteer Reserve) v Belfastu. Křižník Caroline se stal cvičnou lodí této jednotky. V únoru 1924 byl v loděnicích Harland & Wolff v Belfastu upraven na školu. Parní kotle byly odstraněny a uvolněné prostory byly přestavěny na třídy, dílny a kanceláře školy.
 
Graficke pismenko Během Druhé světové války se křižník vrátil do služby jako pasivní velitelství námořních operací. Byl z něj řízen pohyb konvojů obchodních lodí v Atlantiku a jejich ochrana před německými ponorkami. Byl také velitelstvím minohledaček které sloužily ve vodách kolem Irska.
 
Graficke pismenko Po válce se vrátil do své cvičné role u záložních sil. Škola se v prosinci 2009 přestěhovala do uvolněných kasáren. Křižník zůstal ve službách britského námořnictva do 31. března 2011. Stal se druhou nejdéle sloužící britskou lodí po plachetnici HMS Victory, která je stále ve službě. Křižník byl opraven a v červnu 2016 otevřen pro veřejnost. Je patrně jedinou zachovalou lodí z námořní bitvy u Jutska. Kromě křižníku Caroline má dnes Británie jen dvě další válečné lodě z období První světové války.

Text: historie
20.5. 2020 - Pavel Semple, zdroj: (brožura HMS Caroline a místní informační tabule)