Graficke pismenko Kdy byl v těchto místech zbudován první most, není známo. Jistě zde zprvu stával most dřevěný. Pevný most byl vybudován zřejmě v barokním slohu v letech 1727-1740 v rámci výstavby císařské silnice (zvaná „slezská“ či „těšínská“) Vídeň-Brno-Olomouc-Slezsko, která byla v té době nejdůležitější spojnicí Vídně se Slezskem.

 
Graficke pismenko První důkaz o existenci mostu pochází z Iet vojenského mapování – josefského (1764-1768 a 1780-1783). Přesnější podoba mostu je zachycena na indikační skice (1824–1830 a 1833–1836) a Císařském povinném otisku map stabilního katastru Moravy a Slezska (1824-1843). Na těchto mapách je zachycen jako zděná, kamenná nebo cihlová stavba s několika pilíři. Na starém mostě stávala barokní socha sv. Jana Nepomuckého z roku 1711, kterou nechal zbudovat člen řádu premonstrátů Daniel Tanoth v upomínku na velký požár v Olšanech dne 18. srpna 1711. Socha byla opravena v roce 1765. Přes most projížděly nejvýznamnější osobnosti monarchie jako Marie Terezie s manželem Františkem Štěpánem Lotrinským nebo Josef II., kteří se v Olšanech účastnili vojenských přehlídek. Kdy byl most zbořen, není jisté. K demolici zřejmě došlo až před výstavbou současného betonového mostu postaveného v roce 1931. Z původního mostu se zachovala pouze barokní socha sv. Jana Nepomuckého, která byla v roce 1933 opravena a umístěna před nový most. Význam cesty upadl s výstavbou nové rychlostní komunikace D46 v 2. polovině 20. století.

Text: historie
30.4. 2019 - Luděk Vláčil - zdroj: https://archivnimapy.cuzk.cz/uazk/pohledy/archiv.html, obec Olšany u Prostějova a další