Nejvyšší kamenný most v Čechách postavený itlaskými dělníky v letech 1898–1899 nad údolím Kocour. Zprovozněn o půl roku později. Most je technický unikát.
Nejvyšší kamenný železniční most v Čechách. Most je postaven přes údolí Kocour a jeho výška je 41,5 m (Nuselský most v Praze má 42,5 m) Jeho délka je 110 m. Osa mostu je tvořena obloukem o poloměru 180 m. Jednotlivé oblouky jsou vzdáleny 12 m. Žampašský most je technický unikát.
Přípravné i stavební práce byly náročné. Most byl stavěn bez zvláštní mechanizace v nepřístupném terénu. Žula (granodiorit) potřebný na stavbu pilířů byl přivážen z lomů v okolí Sázavy. Most byl stavěn italskými dělníky, kteří měli zkušenosti z podobných staveb z Alp.
Most byl vybudován v letech 1898–1899, poprvé po něm jel vlak 1. 5. 1900.
28.12. 2008